Заяц Яўгенія Віктараўна, МІЖПРАДМЕТНЫЯ СУВЯЗІ Ў АДУКАЦЫЙНЫМ ПРАЦЭСЕ І ІХ ПРАБЛЕМЫ НА ЭТАПЕ СТАНАЎЛЕННЯ ПЕДАГАГІЧНАЙ НАВУКІ

УДК 37.013.2

Заяц Яўгенія Віктараўна

УА «Гродзенскі дзяржаўны ўніверсітэт імя Янкі Купалы», г. Гродна

Навуковы кіраўнік – А. М. Лапкоўская, дацэнт кафедры прыродазнаўчых і лінгвістычных дысцыплін і методык іх выкладання ГрДУ ім. Янкі Купалы

 

МІЖПРАДМЕТНЫЯ СУВЯЗІ Ў АДУКАЦЫЙНЫМ ПРАЦЭСЕ І ІХ ПРАБЛЕМЫ НА ЭТАПЕ СТАНАЎЛЕННЯ ПЕДАГАГІЧНАЙ НАВУКІ

 

У цяперашні час агульнапрызнана, што адным з найважнейшых рухаючых механізмаў развіцця навуковага пазнання з’яўляецца ўзаемадзеянне аб’ектаў навакольнага асяроддзя, вылучэнне ўсіх істотных сувязей і адносін. Гэту ўсеагульную сувязь з’яў можна разглядаць як найбольш агульную заканамернасць і вынік у праяве ўніверсальных узаемадзеянняў прадметаў і з’яў свету. Менавіта яна ўтварае ў кожнай цэласнай сістэме ўнутранае структурнае адзінства ўсіх яе элементаў і ўласцівасцей, а таксама выяўляе бясконца разнастайныя сувязі і адносіны любой сістэмы з іншымі навакольнымі яе сістэмамі і з’явамі.

Адна з асноўных задач школы складаецца ў тым, каб як мага больш поўна пераадолець разрыў паміж тэарэтычным і практычным навучаннем і падрыхтаваць вучняў да дзеянняў шляхам інтэграцыі гэтых працэсаў і актывізацыі дзейнасці вучняў.

Пазнавальная актыўнасць пабуджае вучняў да самаадукацыі, спрыяе выпрацоўцы свядомага стаўлення да сваёй дзейнасці. У педагогіцы вядомы розныя спосабы актывізацыі вучэбнай дзейнасці. Найбольш эфектыўным з іх уяўляецца ўсталяванне міжпрадметных сувязей.

Міжпрадметныя сувязі – гэта сувязі паміж асновамі навук навучальных дысцыплін, а дакладней – паміж структурнымі элементамі зместу, які выяўляецца ў паняццях, навуковых фактах, законах, тэорыях. Так як навуковыя факты, законы, тэорыі фарміруюцца праз паняцці або выказваюць сувязь паміж імі, то ў выніку міжпрадметныя сувязі – гэта сувязі паміж паняццямі ў розных дысцыплінах. У шырокім сэнсе слова міжпрадметныя сувязі ўяўляюць сабой тыя дыялектычныя ўзаемасувязі, якія ажыццяўляюць зняцце галоўнай супярэчнасці паміж цэласным прадстаўленнем аб свеце і прыватным яго бачаннем з пазіцыі асобнай навукі.

Як лічыць Ю.К. Бабанскі, міжпрадметныя сувязі «ўсталёўваюцца пры вывучэнні асноў навук і з’яўляюцца дыдактычным эквівалентам межнавуковага ўзаемадзеяння». Як і межнавуковыя сувязі, яны спрыяюць сінтэзу навуковых ведаў у навучальным пазнанні і, адпаведна, інтэграцыі навучальных дысцыплін [1].

У класічнай педагогіцы, у прыватнасці ў працах Я.А. Каменскага, Дж.Локка, І.Г. Песталоцы, К.Д. Ушынскага, надавалася вялікая ўвага праблеме ўзаемасувязяў паміж навучальнымі прадметамі. Дыдакты абгрунтавалі неабходнасць міжпрадметных сувязяў для адлюстравання цэласнасці прыроды ў змесце навучальнага матэрыялу, для стварэння сапраўднай сістэмы ведаў і светаразумення.

Яшчэ Я.А. Каменскі адзначаў: «Усё, што знаходзіцца ва ўзаемнай сувязі, павінна выкладацца ў такой жа сувязі …». У Дж. Локка гэтая ідэя спалучаная з пошукам вызначэння зместу адукацыі, у якім адзін навучальны прадмет павінен напаўняцца элементамі і фактамі з іншага вучэбнага прадмета. І.Г. Песталоцы на вялікім дыдактычным матэрыяле раскрыў разнастайнасць узаемасувязяў навучальных прадметаў. Ён зыходзіў з патрабавання: «Прывядзі ў сваёй свядомасці усе звязаныя па сутнасці паміж сабой прадметы ў менавіта тую сувязь, у якой яны сапраўды знаходзяцца ў прыродзе». Таксама  Песталоцы адзначаў асаблівую небяспеку адрыву аднаго прадмета ад іншага.

У класічнай педагогіцы найбольш поўнае псіхолага-педагагічнае абгрунтаванне дыдактычнай значнасці міжпрадметных сувязяў прадставіў К. Д. Ушынскі. Ён лічыў, што «веды і ідэі, якія паведамляюцца якімі б там ні было навукамі, павінны арганічна будавацца ў светлы і, па магчымасці, шырокі погляд на свет і яго жыццё» [4]. К. Д. Ушынскі аказаў велізарны ўплыў на метадычную распрацоўку тэорыі міжпрадметных сувязяў, якой займаліся многія педагогі, асабліва У.Я. Стаюнін, Н.Ф. Бунакен, і інш.

У айчыннай педагогіцы пачатку XX стагоддзя было таксама нямала цікавых пошукаў на шляху міжпрадметных сувязяў. У пачатковай школе найбольш перспектыўнае прасоўванне ў гэтым напрамку было ажыццяўлена «гуртком Маскоўскіх гарадскіх настаўніц» (1910-1915 гг.) пад кіраўніцтвам педагога-наватара Н.І. Паповай. Настаўнікі выпрацавалі ўласную арыгінальную праграму, у аснове якой знаходзілася ідэя магчыма больш поўнага аб’яднання прадметаў у інтэгратыўны курс. Пры гэтым першае  месца ў пачатковай школе павінны былі заняць дзве вобласці ведаў: прыродазнаўства – знаёмства дзяцей з навакольным асяроддзем і грамадазнаўства – знаёмства з людзьмі, грамадствам, ўстановамі і абавязкамі.

Аднак у пачатку 30-х гадоў усе гэтыя наватарскія педагагічныя пошукі былі прыпынены, і савецкая школа надоўга вярнулася да традыцыйнай прадметнай сістэме адукацыі. Да 60-х гг. мінулага стагоддзя праблема міжпрадметных сувязей як сістэма вучэбных прадметаў практычна не даследавалася..

Упершыню тэрмін «міжпрадметныя сувязі» быў выкарыстаны Ю. А. Самарыным [3]. Яго ідэі аб асацыятыўным мысленні, сутнасць якіх заключаецца ў тым, што любое веданне ёсць асацыяцыя, а сістэма ведаў ёсць сістэма асацыяцый, могуць разглядацца ў якасці псіхалагічных асноў працэсу інтэграцыі школьнага навучання. З другой паловы 80-х гадоў тэндэнцыі інтэграцыі ў айчыннай адукацыі зноў пачынаюць прымаць дамінуючае значэнне. Як правіла, выкарыстоўваліся чатыры асноўныя падыходы, дзе міжпрадметныя сувязі:

  • аб’ядноўваюць змест адукацыі асобных дысцыплін у інтэгратыўныя курсы;
  • вырашаюць усе дысцыпліны вывучаць толькі ў творча развіваючай парадыгме (інтэграцыя па метадзе);
  • пераводзяць адукацыйны працэс на камп’ютарную аснову (інтэграцыя па тэхналогіі);
  • дамаўляюцца аб агульных для ўсіх педагогаў спосабах камунікатыўных зносін з вучнямі на ўроках.

Такім чынам, гісторыя станаўлення міжпрадметных сувязей у XX стагоддзі структуруецца на тры якасна розных этапы:

  • рубеж XIX-XX стагоддзяў (20-гады) – праблемна-комплекснае навучанне на міжпрадметныя аснове (працоўная школа – А.К.Гастев, Г.Кершенштейнер);
  • 50-60-я гады – міжпрадметныя сувязі (пераважна на ўзроўні сярэдняй школы – В.А.Абасзадэ, Н.А.Лашкарова, С.Н. Ніканава, В.Н.Янцэн);
  • 70-я гады – міжпрадметныя сувязі, у тым ліку ў сярэдняй прафесійнай адукацыі (Ш.М.Касабаў, П.Н.Новікаў, Н.А.Розенберг, В.А Скакун, А.З.Шакірзянаў);
  • 80-90 гады – пачатак этапу развіцця інтэграцыі (В.Ф.Яфіменка, И.Д.Звераў, В.Н.Максімава, М.М.Махмутаў, Н.И.Рэзнік, А.В.Усава і інш.).

У сучаснай педагогіцы правамернасць ужывання тэрміна «міжпрадметныя сувязі» не падвяргаецца сумневу, хоць адзіны падыход да вырашэння праблемы пакуль не выпрацаваны.

У цяперашні час у навуковай літаратуры «міжпрадметныя сувязі» разглядаюцца як:

  • дыдактычны сродак павышэння эфектыўнасці засваення ведаў, уменняў і навыкаў (І.Д.Звераў, М.М. Левіна і інш.);
  • як умова развіцця пазнавальнай актыўнасці і самастойнасці школьнікаў у вучэбнай дзейнасці, фарміраванне іх пазнавальных інтарэсаў (Г.І.Беленькій, В.Н.Фёдарава, А.В.Усава);
  • як сродак рэалізацыі прынцыпаў сістэмнасці і навуковасці навучання, ўмова павышэння ролі навучання ў фарміраванні навуковага светапогляду, самастойны прынцып навучання (А.І.Гур’еў, І.Д.Звераў, Н.А.Лашкарова, В.Н.Максімава, М.М. Махмут, Е.Е.Мінчанкаў, А.В.Пятроў і інш.);
  • як сродак рэалізацыі адзінства агульнай, політэхнічнай і прафесійнай адукацыі (М.Н.Берулава, П.Н.Новікаў);
  • як адна з умоў павышэння навуковага ўзроўню ведаў (Д.М.Кірушын, А.В.Усава, В.Н.Фёдарава);
  • як сродак фарміравання прафесійных ведаў і ўменняў (М.А.Гараінаў, П.Н.Новікаў).

У педагагічнай літаратуры вылучаюць наступныя функцыі міжпрадметных сувязей:

  • метадалагічная – заключаецца ў фарміраванні дыялектычных і матэрыялістычных поглядаў на прыроду, сучасных уяўленняў аб яе цэласнасці і развіцці, раскрыццё інтэграцыі ідэй і метадаў з пазіцый сістэмнага падыходу да пазнання прыроды;
  • адукацыйная – мае на ўвазе фарміраванне сістэмнасці, глыбіні, усвядомленасці, гнуткасці ведаў; развіццё паняццяў, сувязяў паміж імі; павышэнне ўзроўню ведаў, уменняў і навыкаў; актывізацыя пазнавальнай дзейнасці, разнастайнасць спосабаў прымянення ведаў на практыцы і г.д .;
  • развіваючая – накіравана на развіццё сістэмнага і творчага мыслення, фарміраванне пазнавальнай актыўнасці, самастойнасці і цікавасці да пазнання; пераадоленне прадметнай інэртнасці мыслення; пашырэнне кругагляду, развіццё творчых здольнасцяў;
  • выхаваўчая – дапускае узаемасувязь ўсіх напрамках выхавання ў навучанні, рэалізацыя комплекснага падыходу да выхавання, стварэнне глыбокіх перадумоў для фарміравання навуковага светапогляду;
  • канструктыўная – забяспечвае ўдасканаленне зместу вучэбнага матэрыялу, метадаў і формаў арганізацыі навучання; рэалізацыя комплексных форм вучэбнай і пазакласнай працы [2].

Такім чынам, можна зрабіць вывад, што паняцце міжпрадметных сувязей у навучанні вельмі шматграннае і патрабуе адаптацыі і ўдакладненні з пазіцый сучасных падыходаў да пабудовы школьнай адукацыі.

Міжпрадметныя сувязі – гэта дыдактычныя ўмова, якая дапамагае адлюстраванню ў навучальным працэсе сфарміраванасці цэласнага светапогляду, адпаведнага сучаснаму ўзроўню развіцця навукі і грамадскай практыкі, а таксама авалоданне вучнямі навыкамі пазнавальнай, вучэбна-даследчай і праектнай дзейнасці. У выніку веды становяцца не толькі канкрэтнымі, але і абагульненымі, што дае вучням магчымасць пераносіць гэтыя веды ў новыя сітуацыі і прымяняць іх на практыцы.

 

Бібліяграфічны спіс

 

  1. Бабанский, Ю.К. Оптимизация процесса обучения. Общедидактический аспект / Ю.К.Бабанский. – М., 1977. – 254 с.
  2. Кулагин, П.Г. Межпредметные связи в процессе обучения / П.Г.Кулагин. – М.: Просвещение, 1981. – 96 с.
  3. Пешкова, В.Е. Педагогические технологии начального образования: курс лекций / В.Е. Пешкова. – М. ; Берлин : Директ-Медиа, 2015. – 161 с.
  4. Струминский, В.Я. Основы и система дидактики К.Д. Ушинского / В.Я.Струминский. – М.: Учпедгиз, 1957. – 215 с.
Запись опубликована в рубрике Проблемы методики преподавания естественнонаучных дисциплин. Добавьте в закладки постоянную ссылку.

Добавить комментарий