^ Вверх

УДК 373.3:004

 

Кузняцова А.М.

 

студэнтка 3 курса педагагічнага факультэта

Установы адукацыі «Гродзенскі Дзяржаўны універсітэт імя Янкі Купалы»

 

 

(навуковы кіраўнік – Тамашэвіч З. М., дацэнт кафедры прыродазнаўчых і лінгвістычных дысцыплін і методык іх выкладання, кандыдат філалагічных навук)

 

ВЫКАРЫСТАННЕ ПРЫКАЗАК У ДЫДАКТЫЧНЫХ ГУЛЬНЯХ ПА РАЗВІЦЦІ МАЎЛЕННЯ НА ЎРОКАХ БЕЛАРУСКАЙ МОВЫ

 

Аннотация. В статье рассматриваются способы развития речи у школьников. Анализируется метод использования присказок, используемых в игнровой форме на уроках беларускай мовы.

 

У кожным класе праводзіцца пэўная работа па развіцці звязнага маўлення вучняў. Яна мае на мэце арганізацыю іх актыўнай моўнай дзейнасці: засваенне літаратурнага вымаўлення, пашырэнне слоўнікавага запасу, уменне карыстацца словамі з блізкім і супрацьлеглым значэннем, уменне аднаўляць дэфармаваныя тэксты, уменне пераказваць пачутыя апавяданні і казкі, авалоданне граматычным ладам мовы.

 Слоўнікавая работа – адзін з важнейшых відаў работы па развіцці маўлення вучняў. Школьнай практыцы вядомы наступныя практыкаванні, якія садзейнічаюць актывізацыі слоўніка вучняў:

  1. Запісванне слова ў слоўнік, складанне з ім словазлучэнняў і сказаў (у тым выпадку, калі слова мнагазначнае, ужываецца ў некалькіх або нават ва ўсіх яго значэннях).
  2. Падбор да новага слова сінонімаў або антонімаў.
  3. Складанне сказаў з новымі словамі.
  4. Работа з тлумачальным слоўнікам.
  5. Падрыхтоўка пераказаў, блізкіх да тэксту. Ставіцца задача ўжываць словы, значэнне якіх растлумачана.
  6. Завучванне на памяць урыўкаў прозы, вершаў ці асобных сказаў з апавядальнымі словамі. Папярэдне праводзіцца аналіз іх зместу.
  7. Складанне невялікіх апавяданняў, напісанне творчых дыктантаў.
  8. Напісанне пераказаў і сачыненняў, у якія вучні павінны ўключыць новыя словы[1, с. 329].

Але навучанне павінна быць цікавым і займальным. Адным з эфектыўных сродкаў, які дапамагае школьнікам засвойваць новыя веды, замацоўваць шматлікія ўменні і навыкі, развіваць цікавасць да навучальнага прадмета, развіваць маўленне вучняў з'яўляецца дыдактычная гульня. Амаль што ўсе гэтыя практыкаванні можна праводзіць як гульні і гульнявыя сітуацыі. Існуе нямала гульняў, у якіх настаўнікі выкарыстоўваюць прыказкі.

Прыказкі - шырока распаўсюджаны жанр вуснай народнай творчасці. Іх часта называюць залатымі зернямі, маленькімі жамчужынамі, скарбам народнай мудрасці і народнай філасофіі. На працягу многіх стагоддзяў прыказкі перадаваліся з пакалення ў пакаленне як спадчына калектыўнага розуму. У іх адлюстравана ўсё шматграннае жыццё народа з яго нястомнай барацьбой, горам і радасцю. У яркіх і вострых афарызмах народ выказваў свой погляд на навакольнае жыццё, прыроду, грамадства, гістарычныя падзеі і сямейныя адносіны, сваё разуменне маральных правілаў і нормаў[2, с. 3].

З дапамогаю прыказкі можна вывесці правіла, даць ацэнку падзеям, характарыстыку людзям, зрабіць вывад, абагульненне. [3, с. 9]

Спынім увагу на дыдактычных гульнях, у якіх выкарыстоўваюцца прыказкі, з падборам і вызначэннем сінонімаў і антонімаў.

Пры вывучэнні тэмаў “Антонімы”, “Сінонімы”, “Назоўнік”, “Прыметнік”, Дзеяслоў” у 3 класе мэтазгодна выкарыстоўваць словы з супрацьлеглым і блізкім значэннем, якія дазваляюць папаўняць слоўнікавы запас вучняў.

Гульня “Словы згубіліся”

У заданні трэба здагадацца, як правільна ў змесце прыказак расставіць словы вялікі - малы, каб яны мелі павучальны сэнс і правільна дапасаваліся да назоўнікаў.

За … пагонішся – і … згубіш.

З … хмары … дождж.

 … жук, ды … гук.

… дзеткі - … бедкі, … дзеткі - … бедкі.

Гульня “Знайдзі антонімы”

У такіх заданнях вучні растлумачваюць сэнс прыказак і знаходзяць антонімы. Прыказкі можна падзяліць на некалькі груп, у залежнасці ад таго, якой часцінай мовы з'яўляюцца словы-антонімы.
Самая лепшая абарона – нападзенне (абарона – нападзенне).

Багаты дзівіцца, чым бедны жывіцца (багаты – бедны).

Мір будуе, а вайна руйнуе (мір – вайна, будуе – руйнуе).

Вучэнне – святло, а невуцтва – цемра (вучэнне – невуцтва, святло – цемра).

Добрая слава на паліцы ляжыць, а благая па дарожцы бяжыць (добрая – благая).

Родная старонка - маці, чужая – мачаха (родная – чужая, маці – мачаха).

Новага шчасця шукай, а старога не траць (новага – старога).

Маленькая хлусня за сабой вялікую вядзе (маленькая – вялікую).

Як прыйшло, так і сышло (прыйшло – сышло).

Умееш сварыцца, навучыся і мірыцца (сварыцца – мірыцца).

Гульня «Знайдзі і спалучы»

Вучні павінны злучыць прыказкі з іх тлумачэннем.

 


Бацькоў слухаць –
гора не знаць.

Язык да Кіева давядзе.

За двума зайцамі пагонішся,
ніводнага не зловіш.

Слова не верабей,
выпусціў – не зловіш.

Гаворыцца, калі папярэджваюць
не рабіць неабдуманых выказванняў
ці шкадуючы аб тым, што было вымаўлена.

Бацькі заўсёды падкажуць,
як найлепш зрабіць тое ці іншае,
бо яны вопытныя і
вельмі любяць сваіх дзяцей.

Пытаючыся, пра ўсё даведаешся,
ўсё знойдзеш.

Калі возьмешся адразу
за некалькі спраў, то не дасягнеш
поспеху ні ў адной з іх.

 
Гульня “Падбяры і растлумач”

Настаўнік загадзя вывешвае на дошку прыказкі рознай тэматыкі. Дзеці чытаюць прыказку, тлумачаць яе сэнс і вызначаюць, да якой тэматычнай групы яна мае дачыненне і падбіраюць прыказкі на патрэбную тэму.

Напрыклад, вучні чытаюць і вызначаюць сэнс прыказкі “У чужой старонцы не так свеціць сонца” (У чужой мясцовасці ўсё здаецца нязвыклым, чужым; успамінаецца свая ласкавая радзіма.) Падбіраюцца прыказкі на тэму радзіма:

  • Няма смачнейшай вадзіцы, як з роднай крыніцы.
  • Родная зямелька як зморанаму пасцелька.
  • Дарагая тая хатка, дзе радзіла мяне матка.
  • Родная старонка - маці, чужая – мачаха.

Выкарыстанне настаўнікам разнастайных форм работы з прыказкамі дапаможа паказаць вучням іх значэнне, навучыць дзяцей ужываць прыказкі ў штодзённым жыцці для падмацавання сваіх думак, меркаванняў, ажыўлення і ўпрыгожвання сваёй гаворкі [3, c. 9].

Такім чынам, выкарыстанне дыдактычных гульняў з прыказкамі і прымаўкамі накіраваных на развіццё маўлення малодшых школьнікаў на ўроках беларускай мовы садзейнічае развіццю маўлення вучняў, павышае цікавасць да прадмета, дапамагае выхоўваць асабістыя якасці чалавека.

 

Спіс літаратуры

  1. Методыка выкладання беларускай мовы ў пачатковых класах: Вучэб. дапаможнік для фак. педагогікі і методыкі пачатковага навучання пед. ін-таў / Я.М. Івашуціч [і інш.]; пад рэд. А.П. Шанько. – Мінск: Выш. шк., 1986. – 408с.
  2. Жигулёв, А.М. Русские народные пословицы и поговорки / А.М. Жигулёв. – 3-е изд. – Удмуртия: Удмуртия, 1986. – 512 с.
  3. Тамашэвіч, З.М. Вывучэнне прыказак на ўроках літаратурнага чытання / З.М. Тамашэвіч // Пачатковая школа. – 2006. – № 8. – С. 9–10.